Внимание шофьори! Вижте последните изменения на Закона за движение по пътищата и готвените други мерки за борбата срещу войната по пътищата!

Закон за движение по пътищата



    Законово регламентирани са проверките от патрулки с камери

През последните години почти целия автопарк на КАТ бе оборудван с камери и микрофони, които трябва да заснемат проверката като гаранция срещу корупционни практики.

Често обаче катаджиите паркираха така полицейските коли, че те бяха извън обхвата на камерите. Сега изрично се записа в закона, че ако колата на МВР е с камери, контролът трябва да става само в техния обхват. Затова всеки шофьор ще може да оспори извършена проверка спрямо него извън обхвата на камерите.

    Дерегистрация на кола, чийто собственик я е дал на някого без книжка

Досега санкцията за собственици на автомобили, които ги дават на неправоспособни шофьори бе спиране от движение на колата за срок до един месец. Сега срокът е увеличен от шест месеца до една година.

От проверките, които са извършени от началото на годината се установява, че броят на собствениците, които карат своите автомобили е значително по-малък от техните ползватели. Така на практика се получава, че наказваме собственика на автомобила, а не действителния нарушител.

    Шофирането след употреба на наркотици ще се наказва със затвор

Със заключителните разпоредби на промените се прави изменение на Наказателния кодекс, като се премахва приложението на чл.78а от кодекса при употреба на наркотици. Според разпоредбата ако деецът не е осъждан, а наказанието е до три години му се налага административна глоба. Това означава, че шофирането след употреба на наркотични вещества ще се наказва от една до три години затвор и няма да се прилага налагането на глоба.

    Полицията ще започне да слага камери в цивилни коли

Заради зачестилите катастрофи по пътищата и практиката водачите да се предупреждават за присъствието на патрулки, полицията ще започне да слага камери в цивилни коли и така шофьорите няма да знаят, че снимат нарушенията им, съобщи главният секретар на МВР Младен Маринов пред БНР в вчера.

По този начин, според него, шофьорите, които нарушават правилата, няма да намаляват скоростта, когато видят на пътя полицейски автомобил – практика, често срещана до момента.

Полицията вече ще сваля номерата на автомобилите на провинилите се водачи не на пътя, а в най-близкото районно управление на МВР, където ще бъдат отвеждани за налагане на глобата нарушаващите правилата водачи, предвижда друга мярка. Така според Младен Маринов шофьорите, които нарушават правилата за движение в бързината да стигнат някъде, рискуват именно да изгубят ценно време.

„Където се налага налагане на принудителни административни мерки, в случая сваляне на регистрационния номер, това нещо ще разпоредя да се извършва в районното управление, към което работят служителите“, каза главният секретар.

    Подкрепа от неправителствените организации

Иначе и Българската асоциация на пострадали при катастрофи, и Съюза на българските автомобилисти подкрепят премахването на знаците пред камерите. Владимир Тодоров от асоциацията заяви пред „Дневник“, че организацията подкрепя това предложение. „Идеята е, че Законът за движение по пътищата важи 24 часа, 365 дни в годината. Не може да има предупреждение за проверки. Това е безсмислено. Има и друг негативен ефект, че винаги при знак за камери скоростта се намалява, след това се дава рязко газ и много често се случват инциденти. В Европа има две концепции – в половината държави камерите са обозначени, в половината не са обозначени. Има дори държави, в които камерите се слагат в цивилни коли, не са в полицейски коли и те не се обозначават.“

Като безсмислен определи аргумента, че според Конституцията никой не може да бъде заснеман без негово желание, защото в основния закон се казва – освен, в случаите, предвидени в закон. Освен това има решения на Европейския съд по правата на човека, според които на обществени места, каквито са пътищата – всеки може да заснема и да бъде заснеман, допълни Тодоров.

Емил Панчев, който е председател на Съюза на българските автомобилисти, заяви, че е нужно да се поведе буквално война с пътните нарушители, за да намалеят катастрофите и по тази причина подкрепят промяната. От организацията обаче държат информацията на разположени камери да остане на сайтовете на съответните полицейски управления, за да има обществен контрол. Важно е обаче санкциите да не падат пред съда.

 


Тази статия е публикувана в Статии. Натиснете, за да я добавите като отметка натисни.

This function has been disabled for Правна помощ.